דלג לתוכן ראשי

מסלול חיבור שביל סובב פרדס חנה כרכור לשביל ישראל דרך בקעת הנדיב

גלול
צילום עמיקם הרפז | מסלול חיבור שביל סובב פרדס חנה כרכור לשביל ישראל דרך בקעת הנדיב

תיאור קצר

מסלול חיבור בין שביל סובב פרכו"ר ושביל ישראל. המסלול מתחיל ליד קיבוץ משמרות ליד שפך נחל משמרות לתעלת נחלי מנשה, חוצה את בקעת הנדיב לאורך נחל ברקן ונחל עדה, עובר בשביל ממערב לבנימינה וחובר לשביל ישראל מצפון לבנימינה. השביל מסתיים בשער הכניסה לבית חנניה ליד אמת המים הרומית.

אורך המסלול
11,000 מטרים
גובה מצטבר
41 מטרים
מאפיינים
מישורי, חקלאי
דרגת קושי
60/100

כתב וצילם: עמיקם הרפז, מחבר הספר הולך טוב.

התחלה: שביל סובב פרדס חנה כרכור בסכר ההטיה של נחל משמרות לתעלת נחלי מנשה (מסומן בכוכבית צהובה).

סיום: שביל ישראל בשער הכניסה של בית חנניה.

רושמים ב-WAZE: בית קברות משמרות (ומשם רגלית לנקודת ההתחלה).

איך מגיעים לנקודת ההתחלה: נוסעים בכביש 653 עד מושב עמיקם וברחוב 'כלנית' נוסעים עד הכיכר המרכזית. ממנה ממשיכים ישר עד הצומת עם רחוב 'נרקיס' (ליד בית הספר המקומי). בצומת פונים צפונה (שמאלה) ונוסעים 200 מטרים עד המפגש עם דרך העפר, שם חונים.מרחוב 'דרך הבנים' בפרדס חנה – כרכור נוסעים ב'דרך משמרות' לקיבוץ, ובכיכר הכניסה לקיבות ממשיכים ישר צפונה עד הסוף. מחנים את הרכב וממשיכים רגלית צפונה כחצי קילומטר עד מסעף דרכים בו פונים מערבה (שמאלה) והולכים כ-200 מטרים עד סכר ההטיה של נחל משמרות לתעלת נחלי מנשה.

סיפור הדרך:

שביל החיבור המוצע בין שביל סובב פרכו"ר ושביל ישראל מהווה אפשרות אחת מיני רבות לחיבור בין השבילים.

למסלול זה שני יתרונות מובהקים: האחד, הוא עובר בנופים החקלאיים שובי עין של בקעת הנדיב והנחלים ברקן ועדה ואתר 'זרעוניה' בבנימינה.

היתרון השני בטיחותי – קיים קושי בטיחותי לחצות את מסילת הברזל והכבישים הראשיים, לכן מסלול זה מנותב למעברי חצייה ומסלולים להולכי רגל על הגשר מעל מסילת הברזל והכביש לבורג' בנימינה.

השביל מתחיל בסכר ההטיה של נחל משמרות לתעלת נחלי מנשה מצפון לקיבוץ משמרות. בנקודה זו, הנמצאת על שביל סובב פרכו"ר, נמצא פרט בודד ובולט של עץ ממין דולב מזרחי.

מכאן יוצאים צפונה לאורך תעלת נחלי מנשה והולכים כ-1,200 מטרים עד המפגש עם נחל ברקן, שם נמצא סכר הטיה של נחל ברקן לתעלת נחלי מנשה.

חוצים את נחל ברקן (ייתכן שמוצף בחורף, אבל ניתן לחצותו ברגל). פונים מערבה (שמאלה) והולכים לאורכו של נחל ברקן כ-1200 מטרים ובמסעף הדרכים פונים צפונה (ימינה) לנחל עדה.

אחרי כ-350 מטרים מגיעים לגשרון על נחל עדה ופונים לפניו לכיוון מערב (שמאלה) והולכים בגדה הדרומית שלו.

לאחר כקילומטר אחד מגיעים לגשרון נוסף, או אז חוצים את נחל עדה וממשיכים מערבה באותו הכיוון לאורך הגדה הצפונית של הנחל.

לאחר כ-350 מטרים מגיעים למסעף שבילים (ליד מבנה קטן) ופונים בו ימינה לכיוון צומת עדה.

חוצים את צומת עדה וממשיכים על המדרכה הצפונית כ-400 מטרים עד כיכר "טוב שבאתם",

עולים על הגשר וממשיכים במדרכה עד הכיכר הבאה מעבר לגשר.

בכיכר פונים מערבה (שמאלה) והולכים במסלול הולכי הרגל לכיוון בורג' בנימינה במדרכה כ-200 מטרים ויורדים לשביל הפונה צפונה (ימינה) לתוך בנימינה (לכיוון רחוב קציר).

לאחר כ-200 מטרים פונים מערבה (שמאלה) וממשיכים עוד כחצי קילומטר עד מטע אבוקדו, חוצים אותו ובמסעף פונים צפונה (ימינה).

במסעף השבילים ניתן לצפות לכיוון דרום על שרידי בורג' בנימינה המקורי. ממשיכים צפונה עד חורשת איקליפטוס ומקיפים אותה מצד מערב עד שמגיעים לכביש הכניסה לבנימינה בכיכר "חבר היה חבר".

בכיכר פונים מערבה (שמאלה) ומיד לאחר מכן שוב צפונה (ימינה, ליד תחנת האוטובוס) והולכים בשביל המשיק לבנימינה ממערב.

בדרך עוברים ליד אתר באר זרעוניה וחאן זרעוניה (בית פרטי).

מבאר זרעוניה הולכים כ-1,300 מטרים עד המפגש עם שביל ישראל ונחל תנינים. מנקודה זו ממשיכים על שביל ישראל עד הכניסה לבית חנניה (סוף מסלול).

* כתב וצילם: עמיקם הרפז, מחבר הספר הולך טוב.

עמיקם הרפז | מסלול חיבור שביל סובב פרדס חנה כרכור לשביל ישראל דרך בקעת הנדיב

חפשו ביישומון WishTrip:

חיבור שביל סובב פרכו"ר ושביל ישראל דרך בקעת הנדיב או סרקו את הברקוד.

הידעת?

כמה רשויות חברות ברשות ניקוז כרמל?